Adalah
menjadi dasar jabatan keselematan dan kesihatan pekerjaan untuk menyediakan
persekitaran kerja yang selamat dan sihat untuk semua pekerjanya dan
orang-orang lain yang mungkin terjejas oleh aktiviti-aktivitinya. Pihak
pengurusan dan pekerja akan turut sama-sama berusaha untuk mencapai matlamat
dan objektif-objektif dasar ini melalui rundingan dan kerjasama.
Khususnya Dasar Jabatan ialah:
§ Untuk
menyedia dan menyelanggarakan suatu tempat dan system kerja yang selamat dan
sihat
§ Untuk
memastikan bahawa semua kakitangan diberi maklumat, arahan, latihan dan
penyeliaan berkenaan cara untuk menjalankan tugas dengan selamat dan tanpa
risiko kepada kesihatan.
§ Untuk
menyiasat semua kemalangan , penyakit, keracunan dan kejadian berbahaya dan
mengambil langkah-langkah untuk memastikan kejadian-kejadian tersebut tidak
berulang lagi.
§ Untuk
menyediakan kemudahan-kemudahan kebajikan bagi semua pekerja
§ Untuk
mengkaji dasar ini semula apabila perlu
§ Untuk
mematuhi kehendak-kehendak perundangan dan lain-lain keperluan mengenai
keselematan dan kesihatan seperti yang ditetapkan di dalam akta keselematan dan
kesihatan pekerjaan 1994, peraturan-peraturan dan tataamalan yang iluluskan.
Jabatan
yakin bahawa faktor keselamatan dan kesihatan yang ditingkatkan secara
berterusan mestilah diintegerasi kedalam aktiviti-aktiviti harian kita, dan
pengaplikasiannya cara kerja selamat dan sihat adalah factor utama kearah
memastikan kejayaan misi kita.
Berdasarkan
dasar tersebut, dapatlah difahami bahawa pihak kerajaan juga mengambil berat
tentang keselematan dan kesihatan pekerja . Hal ini dapat dilihat daripada
dasar-dasar yang telah di ambil oleh kerajaan untuk melindungi semua pekerja .
Menurut
Dr. Zakir Mohd Makhbul dan Fazillah Mohd Hasun, keselamatan dan kesihatan
pekerja merupakan fungsi Pengurusan sumber manusia yang semakin mendapat
perhatian dalam organisasi masa kini. Kemalangan yang berlaku daripada kesan
kecuaian organisasi terhadap aspek keselmatan dan kesihatan telah menyebabkan
banyak pembaziran dan kesan negatif
kepada organisasi. Hal ini terbukti berdasarkan jumlah peratus kadar
kematian dan kecederaan akibat kemalangan ditempat kerja.
Terdapat
juga beberapa faktor yang mendorong
pekerja mendapatkan tuntutan keselematan dan kesihatan mereka. Sebagai
contoh, dalam persekitaran pekerja yang kondusif akan memberikan keselesaan pekerja untuk
bekerja dengan lebih efektif. Apabila
pekerja rasa terjamin akan keselematan dan kesihatan mereka di tempat kerja,
hal ini dapat membantu untuk meningkatkan prestasi kerja yang mereka lakukan
dan akan memberi manafaat kepada sesebuah organisasi itu sendiri.Dalam
kepentingan keselamatan dan kesihatan pekerja, terdapat lima faktor utama yang
menyumbang besar kepada OSHA. Menurut Dr. Zakir Mohd Makhbul dan Fazillah Mohd
Hasun lima faktor utama tersebut adalah:
1)
Mengurangkan kos
Mengurangkan kos adalah faktor utama dalam
keselamatan dan kesihatan pekerja dalam oraganisasi masa kini. Apa yang kita
sedia maklum bahawa telah wujud klinik-klinik panel berdaftar yang membenarkan
pekerja mendapat rawatan secara pembiayaan oleh organisasi.
2)
Mengelakkan tuntutan
faktor
kedua bagi kepentingan keselematan dan kesihatan pekerja adalah berkaitan
dengan mengelakkan daripada tuntutan atau dalam kata lain tindakandari pihak
berkuasa mengenakan denda atau tindakan keatas organisasi yang mengabaikan aspek keihatan dan keselmatan pekerja .
Faktor mengelakkan tuntutan berkaitan dengan pematuhan organisasi terhadap akta
OSHA 1994. Hal ini bermakna setiap organisasi harus menyediakan persekitaran
kerja yang lebih selesa dan memberi kesedaran kepada semua pekerja terhadap
kepentingan fungsi OSHA dalam setiap organisasi.
3)
Memotivasikan pekerja
Apabila semua organisasi menekankan aspek
keselamatan dan kesihatan maka keselesaan persekitaran tempat kerja dapat
ditingkatkan dan mendorong pekerja untuk melaksanakan tugas dengan cekap dan
berkesan.
4)
Tanggungjawab social
Peningkatan aspek keselamatan dan kesihatan juga
merupakan usaha organisasi kearah melaksanakan tanggungjawab sosial.
5)
Imej organisasi
Imej organisasi akan dapat ditingkatkan kesan
daripada usaha organisasi kearah meningkatkan keselamatan dan kesihatan dalam sesebuah organisasi tersebut.
Secara kesimpulannya setiap
organisasi di dalam Negara perlu untuk mengambil kira isu keselamatan dan
kesihatan dalam mengendalikan urusan perniaagan mereka. Keselamatan dan
kesihatan adalah merupakan satu pelaburan jangka masa panjang terhadap
organisasi itu sendiri kerana mereka tidak perlu bersusah payah untuk mencari
pekerja yang dapat meningkatkan produktivit keluaran organisasi mereka. Pekerja
yang mereka sedia ada sudah cukup untuk menampung segala keperluan yang mereka
perlukan apabila organisasi itu menjaga kewajiban mereka dalam aspek
keselematan dan kesihatan pekerja mereka. Selain itu sekiranya berlaku
kemalangan dan kecederaan yang di alami oleh pekerja, ianya akan merugikan
organisasi itu sendiri dan memberi tekanan kepada organisasi. Organisasi juga
boleh mengurangkan pampasan daripada pekerja mereka sekiranya segala kemalangan
di tempat kerja dapat dielakkan.
Rujukan
:
Dr.
Zafir Mohd Makhbul dan Fazilah Mohd Hasun, 2008. Prinsip Pengurusan Sumber
Manusia. Selangor. Leeds Publications, hlm241-277
Maimunah
Aminuddin, Penterjemah Dr. Fauziah Noordin, 2003. Asas Pengurusan Sumber
Manusia. Kuala Lumpur:Penerbitan Fajar Bakti Snd Bhd hlm 166-197
Faridahwati
Mohd Shamsudin, md lazim mohd zin, zuraida Hassan, hadziroh Ibrahim,
Chandrakantan Subramaniam, Ghazali Din, Mohd Ismail wasli dan edora ismail,
2006. Pengurusan sumber manusia. Hlm 205-224
No comments:
Post a Comment