Sistem maklumat
adalah satu kemudahan kepada pengguna untuk melihat data peribadi. Kebanyakan
organisasi dalam dan luar Negara menggunakan teknologi ini. Sistem ini dapat
memudahkan sesebuah organisasi mengendalikan sesuatu maklumat dengan lebih
mudah dan tepat. Bagi sesebuah organisasi yang menjalankan perniagaan dan
perkhidmatan sudah pasti tidak akan terlepas
dengan pelbagai persaingan samaada persaingan sihat mahupun tidak. Ianya
merangkumi persaingan dari luar dan dalam organisasi tersebut. Persaingan yang
terjadi mampu mengugat prestasi dan potensi syarikat yang baru membangun dan
yang telah sedia maju. Disini dapatlah kita lihat daripada pesaing-pesaing yang
wujud ini adalah merupakan suatu perkara yang baik sekiranya organisasi lebih
positif menjadikannya sebagai satu asset dan cabaran untuk meningkatkan kualiti
perniagaan dan perkhidmatan yang diberikan. Oleh yang demikian, system maklumat
merupakan satu system yang sangat penting. Peranan system maklumat adalah
sangat penting dalam meningkatkan
kelebihan dan keburukan pesaing supaya organisasi mampu bersaing dengan
organisasi ang lain, setiap organisasi
perlu membangunkan kuasa daya saing untuk meningkatkan tahap kualiti organisasi
itu sendiri. Berikut adalah perkara-perkara yang penting yang harus diberi
perhatian oleh setiap organisasi bagi memastikan organisasi ini terus maju dan
mampu mengembang sayap perniagaan mereka :
a) Persaingan daripada
pesaing dalam industri
Setiap perniagaan dan perkhidmatan yang ditawarkan
semestinya mempunyai pesaing yang mampu mengugat sesebuah organisasi.
b) Kemasukan industri
baru kedalam industry dan pasaran
Kemasukan pesaing baru dilihat mampu menjadi
pesaing kepada pesaing sedia ada dalam
industry dan pasaran perniagaan .
c) Gantikan produk yang
boleh menawan penguasaan pasaran
Persaingan yang terlalu banyak dikalangan
organisasi memerlukan sesebuah organisasi menghasilkan produk yang lain daripada yang lain bagi menawan pasaran
tempatan secara amnya. Permintaan yang
tinggi disertai dengan pengeluaran minya dunia yang tidak menentu sedikit
sebnya mempengaruhi pasaran . menghasilkan kenderaan menggunakan kuasa elektrik
seperti NGV merupakan suatu alternative bagi mengatasi kenaikan harga petrol
dalam pasaran dunia . kepelbagaian model kenderaan yang ditunjukkan oleh proton
dengan melancarkan kenderaan menggunakan kuasa eletrik dilihat suatu persaingan kerana produa belum mengeluarkan kenderaan yang menggunakan kuasa elektrik.
Secara amnya dapat menaikkan pasaran proton.
d) Kuasa penawaran oleh
pengguna
Pengguna pada masa kini lebih suka menggunakan
televisyen LD atau LCD kerana ianya sangat elegan dan sangat sesuai kepada
citarasa pengguna. Oleh itu banyak
organisasi yang mengeluarkan televisyen LCD bagi menampung keperluan dan
kehendak pengguna.
e) Kuasa penawaran oleh
pembekal
Kuasa pada pembekal pula adalah pembekal tidak
mempunyai persaiangan dari organisasi lain. Pembekal merupakan organisasi
tunggal yang menjalankan perkhidmatan dan perniagaan tersebut .
KESIMPULAN:
Pada pendapat saya,
semua bentuk persaingan yang wujud dalam industry merupakan suatu perkara yang
sihat di mana ianya boleh menaikkan semangat mana-mana indsutri untuk terus
maju kehadapan dan melihat lebih banyak peluang bagi memajukan organisasi itu sendiri.
Selain itu, persaingan ini dapat mewujudkan banyak keluaran produk yang baru
untuk bersaing dengan setiap pesaing. Hal ini dapat mempelbagaikan produk yang
ditawarkan dan dapat meningkatkan mutu perkhidmatan organisasi.
Rujukan :
Anonymous.(2009,October) Porter five forces
analysis. Retrieved 03 9,2012 from Wikipedia The Free Encyclopedia
http://www.wikipedia.org
No comments:
Post a Comment